Klein is fijn - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Annelieke Duker - WaarBenJij.nu Klein is fijn - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Annelieke Duker - WaarBenJij.nu

Klein is fijn

Door: Annelieke Duker

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

13 December 2012 | Kenia, Nanyuki

Wat is het heerlijk om voor een kleine organisatie te werken, een echte eye-opener! Een greep in m’n agenda van de afgelopen 3 weken: meten van water flows in geultjes en opslagtanks voor drinkwater; kralen kopen in Nairobi en kralenproducten ophalen in de communities; bouwen van kassen, vrouwen groepen organiseren, en inventariseren wat alle benodigdheden voor kassen kosten van drip line connectors bij Hashim Plumbing Works tot aan tomatenzaadjes bij de Kenya Farmers Association; financiën van de verschillende onderdelen van de trust op een rijtje zetten (chaos!); het schrijven van een proposal en bezoeken van klinieken voor een project om vrouwenbesnijdenis tegen te gaan; uitrekenen hoeveel water een sperziebonen veld nodig heeft en hoe veel shilling het op kan brengen; NGO’s en water ministry zo ver krijgen om me te helpen in het geven van water committee trainingen; ondersteuning bieden bij het micro-financieringsproject dat nogal gedoe heeft gehad; helpen met de boekhouding van het kralenproject; op de motor langs de postbus in Timau; toestemming voor nieuwe water intake bij de water authority aanvragen; en een potentiële investeerder 3 dagen rondleiden door Il Ngwesi voor een mogelijk nieuw cattle fattening scheme (ja mooi woord he). Ik kan nog even door gaan, maar dit lijkt me een mooie opsomming van wat er hier allemaal gaande is. Erg tof om zo veel verschillende dingen te doen.

Het gaat over geld, personele beslommeringen, project management, logistieken in het regen- en olifantenseizoen, nog meer geld, en bovenal: de juiste individuen vinden om projecten van de grond te krijgen en/of in de lucht te houden. Heerlijk die variatie en wat leer ik er veel van, onder andere hoeveel een Borana stier eet en hoe snel hij groeit :-).
Over klein gesproken, ik ontving laatst deze bemoedigende woorden: “If you think you’re too small to make a difference, try going to bed when there is a mosquito in the room.”

Het kassenproject loopt, de vrouwen zijn super enthousiast een hek om het terrein gaan bouwen, en komende week gaan we het bestuur ervan kiezen en plannen voor de bouw maken. En hopelijk heb ik geld gevonden om de trainingen aan het watercomité in Leparua te kunnen verzorgen. Daar hebben we na al het inventarisatie werk nu ‘zones’ aangebracht en gaan we na de kerst vertegenwoordigers kiezen die dan vervolgens getraind gaan worden op waterbeheer, waterconservering, gezondheid, boekhouden etc. Nu hopen dat de landelijke verkiezingen in maart geen roet in het eten gaan gooien…

Werk bevalt dus erg prima, en er is dan niets beter om de week af te sluiten met een barbecue en op zondag een mooie 4000-er beklimmen in de Aberdares. Noem mij 1 reden waarom ik ooit Kenia zou moeten willen verlaten?! O ja, ik weet al iemand :-)

Nog maar 1,5 nachtje en dan staat Ronald weer met wakkere oogjes op Jomo Kenyatta International Airport. We gaan een mooie kerst tegemoet; 8 dagen mountainbikend Zanzibar rond. ’s Ochtends fietsen en ’s middags crashen op het strand, snorkelen en biertjes lurken. Jiehaa!

Tutaonana!
Annelieke

• 13 December 2012 - 17:05

Gert-Jan De Maagd:

Ha Annelieke, leuk om weer over je gevarieerde belevenissen te lezen. Maar denk niet dat hier niets gebeurd,want de NS heeft toevallig wel een nieuwe dienstregeling. Geniet lekker van de Kerstdagen! Groet Gert-Jan

• 13 December 2012 - 17:41

Wendy:

Geweldig om weer over je belevenissen te lezen meis! Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat wordt alleen nog maar beter als je mannetje er weer bij is: geniet ervan!!
    liefs Wen

• 14 December 2012 - 08:53

Anna:

Hey Annelieke,

klinkt inderdaad allemaal heel afwisselend. Heel veel plezier als Ronald er weer is. Geniet ervan!

Anna

• 14 December 2012 - 16:34

Gerdi Hartgerink:

Hoi Annelieke,
    het klinkt geweldig allemaal! Ik wens je een fijne kerstvakantie met Ronald!
    Groeten, Gerdi

• 14 December 2012 - 16:49

Wouter (van Mierlo) :

Ha Annelieke,

Mooi dat je zo zinvol bezig bent en er ook echt van geniet! Veel plezier met Ronald de komende tijd!

Wouter

• 14 December 2012 - 18:43

Erik:

Super om te lezen dat je het daar zo naar de zin hebt Ann, geniet van de welverdiende vakantie!

groetjes Erik

• 16 December 2012 - 10:31

Emilie:

He Ans!

Ik net een kerstkaart gestuurd aan jou en Ronald in Den Haag "dat je in 2013 maar weer heelhuids terug mag komen" ... maar als ik het zo lees, vraag ik me af of dat daadwerkelijk gaat gebeuren! Fijn dat je het vertrouwen krijgt en al zoveel samen met de Kenianen kunt oppakken, je bent er nog geen half jaar!
    Heb je trouwens al een zonnecollector gekocht op de lokale markt in Nanyuki? ; )
    Veel plezier met Ronald samen! Geniet van de witte stranden van Zanzibar...hmmm!

Groeten,
    Emilie en Maurice

• 03 Januari 2013 - 11:52

Frans:

Dag Annelieke,

Een korte reactie: Wat een inspirerend verhaal. Ik bewonder je optimisme, humor en doorzettingsvermogen.
    Gezellige dagen met Ronald.
    Een goed en voorspoedig nieuwjaar!!

Frans