Annelieke bila maziwa - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Annelieke Duker - WaarBenJij.nu Annelieke bila maziwa - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Annelieke Duker - WaarBenJij.nu

Annelieke bila maziwa

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

30 Juli 2012 | Kenia, Nanyuki

Hi allemaal,

De eerste weken in Nanyuki zijn goed bevallen. In het begin vooral druk (?!) geweest met het op orde krijgen van mijn huis: stroom, water, riolering ontstoppen, douche kopen en installeren, meubels fiksen, bankrekening openen etc etc. En zoals verwacht bestaat voor elk van deze essentials een zelf samen te stellen stappenplan van enkele pagina’s zonder duidelijk begin, midden en einde. Met daarin in ieder geval de nodige formulieren, vrienden maken, rekeningen betalen bij vage bureautjes, handen schudden (heb ik jou nou al wel of niet eerder ontmoet?), nog meer formulieren en permits, en veel, heel veel op en neer wandelen. Veel hilariteit dus en een goede doop in het Nanyukiaanse leven.

Nanyuki is een leuk stadje, veel levendiger dan ik had verwacht. Heerlijk om over de markt te struinen, mensen te kijken en bekeken te worden, Swahili te oefenen, en vreemd eten te proberen (meestal lekker, soms minder succesvol). En vorige week waren Emilie en Maurice op bezoek, erg gezellig. We hebben samen Nanyuki’s eettentjes verkend en gekampeerd in de Aberdares, mooi berggebied vol bossen, hoogvlakten, watervallen en beesten.

Afgelopen week heb ik mijn eerste bezoeken aan de Il Ngwesi ranch gebracht, erg fijn om eindelijk een indruk te krijgen van waar ik me het komende jaar mee bezig ga houden. We hebben een aantal dorpen en de lodge (mooi!) bezocht. Om van het ene dorp naar het andere te komen, reden we door private conservation areas vol olifanten, giraffen, zebra’s, gazelles etc. geweldig! Ik ging met een aantal collega’s mee om vrouwengroepen te bezoeken. Zij worden door onze organisatie ondersteund in de productie en marketing van kralenproducten voor de toeristenmarkt en dat lijkt aardig zijn vruchten af te werpen.

In het weekend kon ik drie dagen mee op pad, naar de meer afgelegen dorpen: hele lange sessies onder een acaciaboom zitten en luisteren naar monologen (wat kunnen die Kenianen praten!). Goed voor mijn Swahili; me voorstellen en vertellen wat ik kom doen en de basic begroetingen lukt nu aardig. En nu nog in het Maa (taal van de Maasai), er wordt hier een soort mengeling gesproken. En het eerste wat ik geleerd heb is ‘bila maziwa’; zonder melk. In het land van melk, honing en vlees is het lastig om telkens uit te leggen dat ik allergisch ben voor koemelk, en maar vriendelijk de thee met melk te weigeren. Vegetarisch eten lukt me dan ook niet, dan blijft er alleen nog honing over .

Zaterdagavond was er een feest ter ere van een cursus van beveiligers in het park. Hier mocht ik eerst niet bij zijn als getrouwde vrouw omdat ik het vlees van de Maasai kijgers zou verprutsen (ja daar sta ik inderdaad om bekend ;-)). Later was ik wel welkom en hadden we een bijzondere avond in een schuur met olielampjes in de middle of nowhere in de ranch.
En zondagavond laat weer 5 uur terug hotsenklotsen in de auto door conservation parks, bossen vol olifanten en pikdonkere dorpen terwijl het vrolijke reggae deuntje ‘abortion is a crime, abortion is a sinn’ door de speakers knalt. Top land dit!

Er speelt enorm veel omtrent water, land, milieu, natuurbeheer en klimaatverandering; geen geld, kapotte pompen, water harvesting punten die niet gebruikt worden, olifanten die de leidingen slopen en de oogst opeten, illegale onttrekkingen, ontbossing, overbegrazing en minder water van Mt. Kenya en ga zo maar door. Vooral het noordelijke deel van het gebied is erg afgelegen en gort droog. Conflicten over land en vee laaien dan ook regelmatig op tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Ik probeer van dit soort zaken de komende tijd het hoe, wat en waarom te begrijpen en dan daarop te focussen waar ik denk het beste mijn steentje te kunnen bijdragen.

Voor de liefhebbers wat foto’s van mijn rustieke villa en de bezoeken aan de dorpen en Il Ngwesi lodge en ranch.

Kwaheri,
Annelieke

  • 30 Juli 2012 - 20:34

    Gwen:

    Hee Annelieke,

    Je bent al best geaard zo te lezen! En lekker eten, goeie muziek (waar tenminste nog eens een boodschap in zit) en een hoop verbeterpunten wbt water. Goed voornemen om je te focussen op waar je het beste je steentje bij kunt dragen: olifanten temmen? Scheelt leidingen en oogst. En ze zijn gezellig.

    Veel succes en plezier!
    x Gwen

  • 30 Juli 2012 - 20:34

    Gwen:

    Ik zie de foto's trouwens niet....!

  • 30 Juli 2012 - 20:45

    Elsbeth:

    Ha annelieke,

    wat leuk om te lezen hoe je het hebt gehad tot nu toe. Ondanks de enorme veranderingen gaat het hartstikke goed lijkt me! En, ben je al aan het motorrijden trouwens?
    Hier alles zijn gangetje. Nog vier weken werken en dan lekker vakantie, zin in!

  • 30 Juli 2012 - 21:52

    Ronald:

    Wat lees ik, ben je getrouwd? Hebben we een feestje gemist ;-)
    vlekjes

  • 31 Juli 2012 - 09:00

    Wendy:

    Hé dat klinkt geweldig! Ben benieuwd hoeveel stammen + talen je nog te leren krijgt!
    Geniet ervan en ontzettend leuk om op deze manier mee te kunnen leven. Liefs

  • 31 Juli 2012 - 17:28

    Ray:

    Hoi Annelieke,
    Wat een leuk verhaal!
    Mooie werk omgeving heb je, vol giraffen olifanten en zebra's. Vergadering onder de acaciaboom, Super!
    ben je al verder met de motor cursus of mag je eerst nog even wennen en met de auto meerijden.
    Veel plezier nog!!!
    X Ray


  • 02 Augustus 2012 - 11:43

    Jos En Martha:

    Hoi Annelieke,
    Wat beleef je al veel , leuk om te lezen. Veel plezier verder.
    groeten van Jos en Martha

  • 02 Augustus 2012 - 11:52

    Myrna:

    Wauw, wat gaaf! Geniet ervan!
    Groetjes,
    Myrna

  • 07 Augustus 2012 - 14:01

    Emilie:

    Was gezellig in Nanyuki! Leuk dorp met een riant Ibis hotel ('je bedoelt toch niet hét Ibis hotel?!').
    Zondag was er nog bij BNN's Spuiten en Slikken een reportage over qat en met name het supersnelle transport ervan, natuurlijk door een gedrogeerde qat bestuurder: uitkijken geblazen!

    Dat van het trouwen was mij ook niet helemaal helder: heeft Gwen een online viering voor jullie tweetjes verzorgd? Of ben je toch gezwicht voor die spontane Maasai mannen met hun mooie oorlellen?
    Voor de rest alles paletti!

    Groeten van Emilie en Maurice

  • 09 Augustus 2012 - 14:48

    Wouter Van Mierlo:

    Hoi Annelieke,

    Leuk verhaal zeg en mooi dat je het naar je zin hebt! Moest vooral erg lachen om Ronald zijn 'vlekjes' hierboven! Ben zelf net terug van een weekje Olympische Spelen en vijf dagen de rust opzoeken in Schotland (erg mooi!). Morgen weer gewoon aan het werk en over een maandje komt dan de gezinsuitbreiding als het goed is!

    Groetjes,

    Wout

  • 16 Augustus 2012 - 17:00

    Anna:

    Hey Annelieke,

    Mooie verhalen hoor. Heeft het vlees van de Maasai kijgers toch nog gesmaakt of moest iedereen massaal aan de honing? ;)
    Succes met het in kaart brengen van alle problemen daar.

    Groetjes,

    Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nanyuki

Kenia

Il Ngwesi

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2013

Emancipatie door te boeren?

21 April 2013

De psychologie van naderend (on)heil

26 Februari 2013

Annuleringsvoorwaarden

18 Januari 2013

Eerlijk delen

13 December 2012

Klein is fijn
Annelieke

Actief sinds 20 April 2012
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 38385

Voorgaande reizen:

06 Juli 2012 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: